204. - Fatalni Aca
riznica | 04 Maj, 2016 11:32Kralj Aleksandar I Karađorđević, kralj Kraljevine Jugoslavije, poznat kao kralj Ujedinitelj (Narodna skupština i Senat Kraljevine Jugoslavije dali su mu naziv Viteški kralj Aleksandar I Ujedinitelj) , poznat kao drugi sin kralja Petra I Karađorđevića iako je bio četvrto dete (od petoro dece) po redosledu rađenja (ženskinje se ne računaju), poznat po tome da je na presto stupio zahvaljujući tome što se njegov brat princ Đorđe odrekao prava na presto nakon snažnog pritiska političkih krugova u Srbiji (27. marta 1909), poznat po svojoj ključnoj tezi "Balkan - balkanskim narodima" (s tezom da je to jedni način da se stvori zona mira i stabilnosti), poznat po agrarnoj reformi, ličnoj vlasti, Oktroisanom ustavu (septembar 1931) i (šestojanuarskoj) višegodišnjoj diktaturi, po tome da ga ni Srbi nisu baš nešto voleli budući nije napravio manju državu prikladno veliku Srbiju i konačno poznat po svom tragičnom kraju ( ubijen je u Marselju, 9. oktobra 1934. godine od strane hrvatskih ustaša i makedonske organizacije VMRO) kao i po tome što mu pripisuju da je bio Mason.
Manje je poznato da je bio prvi Srbin koji je leteo avionom, po nestalom gradu Žrnovu (na mestu Neznanog junaka na Avali) i to da je bio veliki ljubitelj tetovaža, pa je i sam imao jednu na telu (na grudima mu je izrađena velika tetovaža na kojoj je predstavljen pruski jednoglavi orao raširenih krila koji u jednoj ruci drži mač, u drugoj šaru, dok mu na glavi počiva heraldička kruna, a tu u činjenicu otkrio je Đakon Nenad Jovanović prikupljajući materijal za knjigu “Grbovi, zastave i himne u istoriji Srbije”, u kojoj je prvi put i objavljena fotografija kraljeve tetovaže), kao i po najlepšem mostu koji je Beograd ikada imao, kako tvrde starosedeoci, a koji je ime dobio u čast kralja Aleksandra, dva meseca ranije ubijenog u Marseju.
Ovo je priča o mostu!
Na mestu na kom se danas nalazi Brankov most nekada je stajao most kralja Aleksandra, prvi most u istoriji koji je drumski spojio Beograd i Zemun . Oslonjen je bio na dva armirano-betonska soba stuba u srpsko-vizantijskom stilu, dok su čitavu konstrukciju držala čelična užad. izgrađen je po ugledu na viseći most preko reke Rajne u Kelnu, a ukupna dužina iznosila je 474 metara, a Beograđani su ga od "milošte" zvali Acin most. Bio je to Zemunski most, zahvaljujući kome su Beograd i Zemun postali jedno.
“Most nije bio dugog veka, posle samo sedam godina dignut je u vazduh u aprilu 1941. godine, a rušenje je obeležila velika tragedija. Naime, most je dinamitom survan u vodu baš u trenutku kada se ispod njega nalazio brod "Tanasko Rajić" sa 110 ljudi.Inženjeri su u mrkloj noći prevideli lađu, te se metalna konstrukcija survala tačno na nju na mestu usmrtivši 95 osoba. Tako se i potvrdio mit o prokletstvu mosta nastao zbog činjenice da se gradio na ostacima stare džamije. Nekadašnja Liman džamija nalazila se tačno na mestu gde je danas noseći stub mosta na desnoj obali Save.”
Još zanimljivosti
Posle rušenja, kad su Nemci potom ušli u Beograd hitno im je bio neophodan most za prebacivanje trupa i opreme iz srednje u jugoistočnu Evropu, kao i sirovina, ali i ranjenika u obrnutom smeru. Kako je opravka postojećeg mosta bila krupniji zalogaj rešenje je pronađeno u Žablju, gde je neposredno pre toga, s ciljem da premosti Tisu, iz Nemačke u delovima dopremljen novi most. Pošto je most u Beogradu bio neophodniji to je nesuđeni žabaljski hitno prebačen u Beograd, montiran, i tokom 1942. godine pušten u saobraćaj - To je Savski most (Beograd).
Postoji i mit o prokletstvu mosta kralja Aleksandra, koincidencijom korišćenog 7 godina, posebno zbog činjenice da se most gradi na ostacima nekadašnje džamije, koju su prethodno morali da raščiste. Džamija se, inače, nalazila tačno na mestu gde je danas noseći stub mosta na desnoj obali Save. Upravo su tu Liman džamiju, kako se zvala ova bogomolja, ljudi želeli da zaborave.
Izvor Vikipedija
Posted in
Priče .
Dodaj komentar: (0).
Trekbekovi:(0).
Permalink
«Next post |
Previous post»