Menu:

Recent Entries

Categories

Priče [144]
Hroničarski zapis [65]
Poezija [19]
Kolarac - koncerti [9]
Generalna [22]
Zemun [7]
Haiku poezija [6]
Zbornik [0]
Konvolut [0]

Links

Link blogova
- Prečica do sna
- merkur
- nietzsche
- Dragi lepi svete moj
- Svet mašte
Link muzika
- Historia de Amor
- Flaer Smin
- Hana`s Eyes
- GIOVANNI MARRADI - Just For You
- Passage Into Midnight
- Moonlight sonata
- Secret Garden - The Promise
- J.Linstead
- Shevaree
- Enya
- Inxs
- Ry Cooder
- Chris Spheeris - Electra
- Mix Laura
- Saint Privat - Poisson rouge
- Moreza - tell me why
- Continuando
- Hindi Zahra
precica.do.sna@gmail.com

Syndicate

RSS 0.90
RSS 1.0
RSS 2.0
Atom 0.3

240. - Ruski car

riznica | 21 Oktobar, 2016 21:33

      

Jedna od najčuvenijih kafana svih vremena bila je i ostala kafana Ruski car. Pre toga, do 80.-ih god, 19. Veka zvala se Kod dva jablana.

Naziv Ruski car nastao je oko 1900. godine kada je ruski car trebalo da kumuje kralju Aleksandru I Obrenović.

Kada je Maksimu Antonijeviću, tada najpoznatijem beogradskom zlataru posao dobro krenuo, on je kupio plac na uglu ulica Knez Mihajlove i Obilićev venac, gde je radila, tada nevelika kafanica Ruski car. Potom je na toj lokaciji između 1922. i 1926. godine sagradio prelepu četverospratnicu, по идејном пројекту архитекте Петра Поповића, и уз учешће projektnog biroa „Arhitekt“ архитекте Драгише Брашована i  Milan Sekulić у разради пројекта. Извођач објекта био је архитекта Милан Секулић,

Iz Beča su uvezli velike pumpe koje i danas regulišu podzemne vode ispod zgrade. Zgrada je građena po najvišim svetskim standardima. Ugrađeno je sve najbolje što se u to vreme moglo zamisliti – lift od kovanog gvožđa sa tapaciranom kožnom foteljom, npr.

 

U međuratnom periodu ova kafana je imala izgled otmenog beogradskog lokala u kome se pored predstavnika tadašnjeg otmenog sveta skupljala i intelektualna elita. Sednice srpskih inženjera i arhitekata održavane su u kafani Ruski car i to pre i posle Prvog svetskog rata. Od umetnika i književnika redovni posetioci bili su Mihajlo Petrov, Veljko Petrović i Branislav Nušić.

 

1948-58 kafana je nacionalizovana i nije radila sve do 1961. kada je otvorena kao ekspress restoran   "Zagreb", a prilikom rekonstrukcije  promenjen je originalni enterijer kafane, a dotadašnji je potpuno uništen.

Do 1994. Kafanom gazduje ugostiteljsko preduzeće “Stari Grad”, a potom ga daje u zakup povratniku iz Australije Džeku Samardžiji koji ga renovira i vraća mu staro ime „Ruski car“.

Nakon toga  nastupa „burna“ istorija vlasništva,pojavljuje se pod imenom Vapijano, tome su novine pisale ... a sada je donesen zakon o restituciji pa će verovatno biti vraćena naslednicima Antonijevića ...

 

Izvori:

Vikipedija, ZZSK, i dr. 

 

Posted in Priče . Dodaj komentar: (1). Trekbekovi:(0). Permalink
«Next post | Previous post»

Comments

  1. 1. Aneta  |  10/21,2016 at 21:41

    Kafana „Ruski car“ proglašena je za spomenik kulture, Odluka o proglašenju, „Sl. list grada Beograda“ br. 16/87
    Nalazi se u okviru prostorne kulturno-istorijske celine „Područje oko Knez Mihailove ulice“, kulturno dobro od izuzetnog značaja (Kulturno dobro od izuzetnog značaja, Odluka o utvrđivanju, „Sl. glasnik SRS“ br. 14/79)
    Objekat u celini sadrži sve odlike akademskog manirizma i predstavlja tipičnu veliku zgradu podignutu „za rentu“ u centru grada. Dekorativni sistem oslanja se na elemente neobaroka u oblikovanju ugaone kupole, dok je na korpusu građevine bliži akademiziranoj varijanti secesije.

Leave a Reply

Dodaj komentar





Zapamti me

<

Map IP Address
Powered byIP2Location.com